Förstasidan Skriv kritik Så här funkar Mediekritik.nu Länkar Nyhetsbrev

    Vår webbsajt är inte aktiv längre, tack för ert besök.




13 jan 2005

Nya tider för Mediekritik.nu

Mediekritik.nu fyller snart tre år, och har publicerat över 600 mediekritiska artiklar. Nu behöver vi lite tid för att utvärdera sajten, tänka igenom vilka förändringar och förbättringar vi behöver göra, och så lite tid för att genomföra förändringarna.

Under den här tiden hinner vi inte moderera debatter, så debatterna kommer tills vidare vara stängda. Det går fortfarande att skicka in kritik, men publiceringen kommer att vara lite fördröjd.

Om du är intresserad av att fungera som debattmoderator i framtiden så får du hemskt gärna anmäla ditt intresse till info@mediekritik.nu.

Tack för all feedback och alla tips om förbättringar vi fått!

Tills vidare,

Jonas Frankki & Alexander Berman


Vegomaten en hälsofara?

”Den nya vegomaten quorn är en hälsofara. Det hävdar en amerikansk organisation och kräver att succén ska stoppas. Den tillverkas av – svampmögel.” Så skriver Aftonbladet, men har de fog för sitt alarm?


SVT överdriver hunger

Enligt Sveriges Television hungrar 13 miljoner amerikanska barn varje dag. Men siffran är en kraftig överdrift och bygger på en felaktig tolkning av en undersökning, skriver Dennis Josefsson.


Behöver vi se färska lik på bild?

Anders Blomberg reagerar på en SvD-publicering efter ett sprängdåd i Moskva där människolik visas på bild. "Jag har inget behov av att se likdelar på bild — tvärtom har jag ett behov av att inte se det", skriver han.


"Nödvändigt att söka upp sörjande anhöriga"

En Expressen-journalist sökte i en gästbok på Lunarstorm kontakt med kompisar till en av de avlidna ungdomarna i Veinge. Lunarstorm stängde gästboken och är kritiska mot Expressens agerande.
- Att söka upp oroade och sörjande anhöriga är något som ibland fordras om nyhetsrapporteringen ska bli allsidig, svarar Expressens redaktionschef Thomas Mattson.



Namnpublicering en fråga om avstånd

Varför namnger Aftonbladet en pedofilmisstänkt i USA, men inte den för sexuellt ofredande dömda Rederietstjärnan, frågar Micke Johansson. En publicering skulle få svåra följder för svensken och hans familj, medan publicitetsskadan är minimal i Sverige för amerikanen, svarar Aftonbladet.


Uppmuntrar Metro islamofobi?

Metro verkar vara mer intresserade av att öka rädslan för muslimer än att motverka den, skriver Ahmed. Metros chefredaktör Sakari Pitkänen bemöter kritiken.


Efterlyses: Namngivning av företag

Dagspressen är alltför ofta försiktig i sin namngivning av misskötta företag. En hårdare linje hade varit både juridiskt och pressetiskt gångbar, menar Elizabeth Isitt. Men publicering av namn måste motiveras av ett allmänintresse, anser Sydsvenskans reporter.


DN: Argumenten går före etiketten

En DN Kultur-medarbetare som kritiserade israelisk bosättningspolitik har själv varit medlem i den palestinskledda aktivistgruppen ISM. Redaktören Sverker Lenas anser dock inte att författarens politiska engagemang bör presenteras.
- Om alla före detta medlemskap i olika idella föreningar skulle redovisas skulle listan under varje byline bli väldigt lång, bemöter han Christer Almlöfs krav.



"Vi företräder ingen objektiv journalistik"

Förekommer det opinionsmaterial på andra platser än ledar- och kolumnutrymme, undrar David Nilsson apropå en Aftonbladet-artikel om G8-mötet i Evian. Aftonbladets kulturchef Håkan Jaensson svarar att på hans sidor får man "ha åsikter om precis vad som helst".


Quick Response: "Propaganda som nyheter"

Quick Responses nya artikel handlar om hur främlingsfientlig propaganda smyger sig in i nyhetsrapporteringen.

Artikeln reder ut hur den felaktiga nyheten om att de muslimska riksförbunden ställt krav på det svenska samhället i en gemensam skrivelse blev till. "Skrivelsen" var i själva verket en kopia ur ett gammalt nummer av en främlingsfientlig skrift, som någon skickat till kommunen. Riksförbunden har inte ställt några krav. Men nyheten riskerar att bidra till en bild av islam som ett hot. Detta hände i Skövde, där bygget av en moské pågår. I den närliggande kommunen Lidköping ställde en nazisitisk företrädare upp i kommunvalet i höstas. Quick Responses artikel handlar också om när han har fått stå oemotsagd i lokalpressen.

Läs hela artikeln på www.quickresponse.nu



Medicinreklam i Expressen

Det som är olagligt för läkemedelsföretagen att säga i reklam, kan vara rena scoopet i pressen. Erik J Nordfeldt skriver om hur Expressen fallit offer för en PR-kupp.


Bilder på krigsfångar folkrättsvidriga?

Medier går emot genèvekonventionen när de visar bilder på de amerikanska krigsfångarna, menar Mats. Endast stater kan bryta mot folkrätten, svarar Aftonbladet.


Expressens grundlösa krigspropaganda

"Saddam är redo att använda giftgas" skriver Expressen. Helt utan ifrågasättande publicerar Expressen amerikansk och brittisk krigspropaganda som om det vore sanning.


Scudrobotar - enligt vem?

Aftonbladets, Expressens, DNs, SVDs och GPs nätupplagor har snabbt gått ut med uppgiften att Irak anfallit Kuwait med Scudrobotar. Men är det endast amerikanska och kuwaitiska försvarskällor man har?


80-90% män på Mediekritik.nu

Vi har räknat efter lite och fått våra farhågor bekräftade. 80-90% av kritiken på sajten skrivs av grabbar. Se siffrorna och kom med förslag på vad vi ska göra åt det.


Ska enbart politiker höras i debatten?

Expressen lurade kändisar att skriva under debattartikel. Vill man att enbart yrkespolitiker ska våga uttala sig om politik? undrar Marcus Andersson. Nej, svarar Expressens Thomas Mattsson, avsikten var att granska hur opinionsbildning bedrivs i media.


Kräv svar från medierna!

De 10 mest kritiserade medieinslagen här på Mediekritik.nu, dvs de som flest reagerat på genom att maila medierna, är fortfarande obesvarade! Fortsätt att maila och ringa till journalister, redaktörer och ansvariga utgivare.

Här är en lista på de inlägg som flest mailat vidare till medierna.

DN & Expressen - krig och fred?

"Sex av tio säger ja till insats mot Irak" skriver DN. Men de drar väldigt konstiga slutsatser - rent bedrägeri menar Nils Wadström. Läs kritiken.

Expressen och DN:s undersökningar presenterar markant skilda resultat vilka de sedan spinner vidare sina artiklar på, något som undergräver deras trovärdighet, skriver David. Läs kritiken

Sök i Mediekritik.nu



Faktafel om Colombia i Aftonbladet
av Göran Törnquist
20 maj  12:31

SVT förbiser relevant fakta
av Bernt Budde
30 jan  00:43

SVT:s faktafel ang plankningens omfattning
av Tomas Örn
5 jan  11:26

Oförmåga med objektiviteten i DN-recension
av Kalle Ljungkvist
18 nov  13:15

"Olaglig demonstration", enligt Expressen
av Ricardo Guillén
30 jul  22:25

DN: s faktafel ang. plankningen
av Tomas Örn
12 jun  21:06

Aftonbladet smutskastar nätpirater
av Simon Strandman
4 jun  17:20

Terroriststämplade Hamas
av Hasse Hå
19 maj  23:07

P3 påstår att Iran har kärnvapen
av Mikael von Knorring
7 maj  11:41

Vilseledande tolkning av medicinstudie
av Stefan Karlsson
4 feb  12:49

Vilseledande tolkning av enkätundersökning
av Michael Falk
31 jan  13:44

"Farlig" olivolja
av Daniela P
30 jan  11:35

Varför hänger DN ut en enskild tjänsteman?
av Richard Birnik
21 dec  18:01

Småföretagare vill inte sparka sjukskrivna
av Ronnie Ljungh
26 sep  10:55

Aftonbladet och Lena Mellin borde veta bättre!
av Marie Karlsson
5 sep  20:48

Kokablad är inte kokain
av Martin Larsson
18 aug  03:09

TV4 klipper bort nedtoning av motsättningar
av Anders Westlund
13 jul  10:17

Aftonbladet har dålig koll
av Sebastian Utbult
4 jul  08:49

"Nyheter" - förtäckt indoktrinering
av Marie Karlsson
22 jun  11:37

Vinkling av opinionen och regeringsalternativen
av Marie Karlsson
27 maj  08:54

Metro förklarar inte
av Jesper Öqvist
26 maj  21:01

Aftonbladet recenserar sig själv
av Hans Olsson
11 maj  21:12

Aftonbladet skriver om massgravar som inte finns
av Gunilla Kinn
2 maj  05:27

Aftonbladet vs Lidl
av Olle
29 apr  17:29

Expressen lierar sig med annonsörer
av Martin Karlsson
15 apr  13:47

Aftonbladet förvränger forskningsresultat
av Gustav Backmark
13 apr  23:12

MER KRITIK »